Tuesday, July 9, 2013

KERUNTUHAN KERAJAAN FUNAN


Bahagian kedua abad ke-4 Masihi, Dinasti Chin yang menguasai China telah kehilangan jalan perdagangannya melalui Asia Tengah. Kekacauan di Asia Tengah telah menyebabkan Jalan Sutera yang biasa digunakan untuk membawa masuk barang-barang mewah dari barat tidak dapat digunakan lagi. Satu-satunya jalan yang terbuka masa itu adalah melalui jalan laut.

Oleh kerana itu Kerajaan Chin mula menumpukan perhatian terhadap perdagangan laut. Dengan pembinaan kapal-kapal layar yang lebih baik, pihak China kemudian berjaya menemui jalan laut yang baru merentasi Laut China Selatan terus ke Borneo (Kalimantan), Laut Jawa dan Selat Sunda. Jalan ini tidak lagi menyusuri pantai Vietnam dan Teluk Siam serta merentasi jalan darat di Segenting Kra yang  rumit itu. Penemuan jalan  baru ini telah mempertembungkan terus pedagang-pedagang Cina bukan hanya dengan pedagang-pedagang tempatan Asia Tenggara tetapi juga pedagang-pedagang India yang memang telah lama berdagang dengan pelabuhan-pelabuhan Asia Tenggara di kawasan itu seperti di Ho-lo-tan di Jawa dan Ko-ying di Selat Sunda.

Dengan wujudnya perhubungan baru ini, pedagang-pedagang Asia Tenggara telah mengambil kesempatan mengadakan perdagangan terus dengan China. Sebelum ini semua perdagangan dengan China dijalankan melalui pedagang dan pelabuhan-pelabuhan Funan. Dengan wujudnya perdagangan terus ini telah melumpuhkan sama sekali perkhidmatan pengangkutan darat menyeberangi Segenting Kra. Kapal-kapal dari India dan Sri Lanka kini belayar terus melalui Selat Melaka ke pelabuhan-pelabuhan di pinggir barat Laut Jawa di mana mereka dapat berhubung terus dengan pedagang-pedagang tempatan dan China. Dalam masa yang sama hasil-hasil rempah ratus kepulauan ini juga mula mendapat tempat dalam perdagangan antarabangsa. Dengan tidak menggunakan jalan rentas Segenting Kra, Funan telah ditinggalkan. Perubahan jalan ke Selat Melaka dan tidak singgah di pelabuhan-pelabuhan Funan menyebabkan pemerintah Funan kerugian hasil kutipan cukai.

Di samping itu, perubahanan jalan perdagangan ini telah memerosotkan perhubungan diplomatik antara China dengan Funan. Justeru itu, apabila Funan meminta bantuan China untuk menentang Lin-yi pada 484 Masihi, permintaan itu tidak dilayan malah pada tahun 491 Masihi, Fan Tang iaitu pemerintah Lin-yi telah dianugerahkan gelaran “Jeneral Penenteram Selatan, Pemerintah Tertinggi Hal Ehwal Ketenteraan Pesisir dan Raja Lin-yi”. Di sini telah jelas bahawa semenjak selepas pemerintahan Jayawarman, Funan sudah tidak penting lagi bagi China. Lin-yi yang baru dibangunkan oleh pelarian dari Funan telah mengambil alih peranannya pada akhir abad ke-5 Masihi.

Kelemahan Funan ini semakin jelas kelihatan apabila kegiatan lanun semakin berleluasa di laut yang dahulu dibawah penguasaan Funan. G.D. Hall, seoarang Sarjana Sejarah Asia Tenggara menyatakan bahawa, kegiatan lanun ini berlaku sama ada kesan daripa percubaan Funan untuk mengekalkan kekuasaan ke atas jalan kelautan itu dengan cara memaksa kapal-kapal singgah di pelabuhannya atau kerana kelemahan Funan telah menyebabkan penduduk-penduduk Melayu yang tinggal di pesisir menjadi lanun. Kemiskinan kerajaan Funan untuk menjaga pelaut-pelaut Melayu telah menyebabkan mereka mencari pekerjaan yang lebih menguntungkan iaitu melanun.

Sejarah Ban T’ang (618 – 906 Masihi) merupakan catatan rasmi Cina yang terakhir menyebut tentang Funan. Ia menyatakan sebuah negeri bernama Chen-la (Kemboja) secara mengejut telah menawan Funan. Pemerintah Funan pada masa itu terpaksa melarikan diri ke selatan ke sebuah tempat bernama Na fou-na. Perwakilan terakhir Funan yang sampai ke Istana China adalah di sekitar separuh pertama abad ke-7 Masihi, iaitu dalam zaman kerajaan T’ang.  Selepas itu tidak adala lagi berita tentang Funan. Namun I-Tsing dalam pelayarannya ke India pada tahun 671-695 Masihi ada menyatakan sedikit tentang Funan iaitu “selepas meninggalkan Campa dan menghala ke barat daya akan tiba di negara Pan-nan. Pada asalnya negara ini dikenali sebagai Funan.

Ada kemungkinan besar kerajaan Funan ini hilang terus daripada sejarah kesan daripada banjir besar yang melanda ibu kota dan bandar-bandar utamanya sekitar separuh pertama abad ke-6 Masihi. Kejadian ini telah menyebabkan penduduk-penduduknya terpaksa berpindah ke tempat-tempat yang lebih tinggi di tengah Kemboja. Dan sekitar 550 Masihi, Raja Bharawarman dari kerajaan Chenla telah menjadikan wilayah Funan ini sebagai sebahagian daripada wilayah kekuasaannya dan membentuk kerajaan Khmer.

KESIMPULAN: Negara Funan menjadi lemah akibat perubahan teknologi perkapalan dari negara China yang menyebabkan mereka mampu membina kapal-kapal yang hebat dan tahan lasak yang membolehkan mereka mencari jalan perdagangan baru dan memecahkan monopoli Funan. Kelemahan pemerintahan kerajaan Funan menyebabkan ramai rakyatnya berpindah ke Lin-yi dan ada rakyatnya mula tidak mengikut undang-undang hingga menjatuhkan moral mereka. Melanun adalah aspek kelemahan mental rakyat Funan ekoran dari kelemahan pemerintahan kerajaan Funan itu sendiri.


Kelemahan ini juga, menyebabkan banyak negara taklukan Funan mula mengisytiharkan merdeka dan ada beberapa buah kerajaan yang dahulunya di bawah Funan telah mengadakan hubungan terus dengan China. Sebagai contoh Chi Tu@Raktamrittika dahulunya adalah negara Funan, namun mereka telah isytihar merdeka dan menamakan kerajaan tersebut sebagai Sriwijaya Mala.

4 comments:

  1. ini bermakna chi tu@raktamritika lah asal usul sriwijaya mala tu dan kemudian berkembang kepada srivijaya

    ReplyDelete
  2. Benar Tuan Khairi...namun, hal ini masih lagi diperingkat "teori" tiada kajian emperikal tentang Chih Tu ini..... Jika ditelusuri sejarah Chih Tu ini...ia akan jadi rumit kerana sesetengah site sudah menjadi tasik.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...