Wednesday, July 17, 2013

Kemboja Silam : Angkor 2

Pintu Selatan Candi Baphuon

Indrawarman telah digantikan oleh puteranya, Yasowardhana yang bergelar Yasowarman I. Beliau adalah seorang raja yang kuat berpegang kepada agama Hindu kesan dari ajaran gurunya, Brahman Wamasiva yang merupakan pemelihara kultur Dewaraja. Sebaik sahaja menaiki takhta pada 889 Masihi, baginda memerintahkan supaya didirikan lebih kurang 100 buah biara di sekitar wilayah kekuasaannya. Setiap biara mempunyai pentas diraja yang khas untuk raja yang ketika baginda dalam perjalanan.

Pada tahun 893 Masihi, Yasowarman telah membina sebuah biara ditengah-tengah Indrataka, sebuah tasik buatan yang dibina oleh bapanya. Pada mulanya baginda tinggal di Hariharalaya, namun baginda telah membina sebuah kota baru yang dikenali kota Yasodharapura yang merupakan bandar asal Angkor. Kemudian baginda telah membina Gunung Pusat (Gunung Suci) untuk kerajaan di mana ditengah-tengahnya didirikan lingga suci. Baginda kemudiannya telah membina jalan bagi menghubungkan ibu kotanya dengan ibu kotanya Hariharalaya. Baginda juga telah membina tasik tiruan yang luas di bahagian timur laut kota Yasodharapura. Tasik ini dikenali sebagai Yasodharatataka. Di bahagian selatan tasik ini didirikan beberapa biara untuk mazhab-mazhab agama Hindu yang dianuti oleh penduduk negaranya seperti Sivaisme, Visnuisme dan juga Budha. Yasowarman memerintah hingga tahun 900 Masihi. Dalam zaman baginda ini, wilayah kekuasaan Kemboja dikatakan seluas jajahan Funan semasa kegemilangannya.

Kemudian baginda digantikan oleh pemerintahan Hashawarman I pada tahun 922 Masihi, Isnawarman II pada tahun 928 Masihi, dan Jayawarman IV pada 928 – 942 Masihi. Jayawarman IV ini tidak jelas tentang keturunannya. Mengikut G.D. Hall, beliau adalah seorang perampas kuasa daripada pemerintah yang lebih berhak. Beliau telah dihalau keluar dari Yasodharapura (Angkor) dan membina ibu kotanya di Koh Kar.

Semasa pemerintahan Hashawarman II, putera kepada Jayawarman IV telah berlaku satu rampasan kuasa daripada kalangan keturunan Yasowarman yang dipimpin oleh Rajendrawarman II (944 – 968 Masihi). Baginda telah memindahkan kembali ibu kota Kemboka ke Angkor (Yasodharapura). Angkor kekal menjadi ibu kota orang Khmer hingga 1432 Masihi apabila ia ditinggalkan begitu sahaja tanpa sebab yang jelas. Dalam masa pemerintahan Rajendrawarman II ini Kemboja menjadi sebuah negara yang kuat hingga sanggup menyerang jirannya, Campa. Baginda dikatakan telah membangun dan memperindahkan lagi kota Angkor dengan bangunan-bangunan yang berkilau-kilauan.

Dalam masa pemerintahan Suryawarman I (1002 – 1050 Masihi) yang dianggap salah seorang raja teragung Angkor, kerajaan Angkor menjadi lebih agung. Suryawarman I mungkin menaiki takhta Angkor setelah merampas kuasa daripada raja sebelumnya Udayadityawarman I (1001-1002). Baginda bukan sahaja keturunan Rajendrawarman II (944 – 968 Masihi) atau Jayawarman (968 – 1001 Masihi), akan tetapi menuntut takhta Angkor kerana keturunan sebelah ibunya. G.D.Hall menyatakan bahawa Suryawarman adalah putera Kerajaan Tambralingga di Semenanjung Tanah Melayu dan melibatkan dirinya dalam perang saudara yang berlaku di Angkor sekitar 1001 Masihi. Akhirnya pada 1002 Masihi, baginda telah berjaya menaikit takhta Angkor. Namun begitu, baginda terpaksa menghadapi tentangan daripada seorang lagi penuntut takhta yang bernama Jayawirawarman. Namun Suryarwarman telah berjaya mematahkan tentangan ini pada 1007 Masihi.

Semasa pemerintahan Suryawarman ini banyak bangunan indah telah dibina. Di antaranya Phimeanakas atau Istana Langit yang berbentuk piramid dan Ta Kee sebuah candi yang diperbuat daripada batu pasir. Pada waktu ini, empayar Angkor meluas hingga meliputi negara Dwarawati orang Mon dan negara Tambralingga orang Melayu. Ia juga meliputi lembah Mekong sampai ke Luang Perabang di Laos.

Apabila sesebuah empayar itu menjadi terlalu luas, maka ia menjadi semakin sukar untuk ditadbir. Kebangkitan dan pemberontakan sering berlaku di wilayah-wilayah yang dikuasai itu. Oleh kerana itu, selepas pemerintahan Udayadityawarman II (1050 – 1066 Masihi), raja-raja Angkor seterusnya sentiasa sibuk untuk memadamkan pemberontakan. Semasa pemerintahan Udayadityawarman, baginda telah membina candi yang terbesar di Kemboja untuk penyembahan Dewa Siva. Candi ini dikenali sebagai candi Baphuon. Ia disaluti dengan emas dan didalamnya didirikan sebatang Lingga emas. Dinasti ini berakhir sekitar tahun 1080 Masihi apabila Harshawarman III (1066 – 1080 Masihi) digulingkan oleh seorang putera daripada jajahan takluk Angkor yang bernama Jayawarman. Baginda dikatakan berasal dari sebuah kota yang bernama Mahidharapura. Jayawarman telah mewujudkan satu dinasti baru di Angkor. Baginda dikenali dalam sejarah sebagai Jayawarman VI. Baginda terpaksa pula berhadapan dengan pemberontakan daripada keturunan Harshawarman III dan pemberontakan ini berterusan sehingga 1113 Masihi.


Dalam tahun 1113 Masihi, salah seorang anggota keluarga dinasti baru itu telah merampas kuasa daripada Dharanindrawarman I, yang memerintah ketika itu. Baginda kemudian telah mengisytiharkan Suryawarman (1113 – 1150 Masihi)

2 comments:

  1. thambralingga, dikenali sebagai nagara sri dharmaraja yang berpusat di sekitar krabi, thailand sekarang..kawasannya meliputi sehingga ke chiang mai, sebelum di ambil alih oleh kerajaan siam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...