Batu Bersurat Funan |
Sekitar abad pertama masihi telah
muncul negeri-negeri yang dikatakan mendapat pengaruh India, salah sebuah
daripadanya yang terawal yang dikenali oleh orang Cina sebagai Funan atau B’iu-nam. Nama ini muncul dalam
rekod-rekod Cina sekitar 220 – 280 Masihi dan ianya hilang pada abad ke-7
Masihi dan sarjana sejarah mengandaikan Funan hilang dari sejarah sekitar tahun
627 Masihi.
Funan dianggap sebagai negeri
pertama yang menerima pengaruh India di Asia Tenggara, ia diperintah oleh
raja-raja yang mempunyai nama-nama Sanskrit. Kewujudan negeri ini hanya ditemui
melalui sumber-sumber Cina dan catatan-catatan pada prasasti yang
ditinggalkannya. Di samping menggunakan nama-nama Sanskrit, raja-raja negeri
ini juga menggelar diri mereka sebagai sailaraja
atau Raja Gunung, bangsa Funan terdiri daripada suku kaum Melayu.
Pusat pemerintahannya terletak di
bahagian hilir Sungai Mekong, akan tetapi kawasan pemerintahannya meliputi
selatan Vietnam, lembah tengah Mekong, lembah Chao Praya dan Semenanjung Tanah
Melayu. Funan mempunyai pelabuhan utamanya Oc-Eo
terletak di pinggir Teluk Siam, manakala ibu kotanya Wijayaputra terletak lebih
kurang 200KM dari laut berhampiran bukit
Ba Phnom.
Maklumat awal tentang Funan
diperoleh daripada tulisan perwakilan Cina yang melawat negara itu sekitar
pertengahan abad ke-3 Masihi. Perwakilan tersebut terdiri daripada K’ang Tai dan Chu Ying. Laporan asal K’ang Tai telah hilang dan ianya telah
dimuatkan dalam T’ai P’ing yu lan yang ditulis antara 977 – 983
Masihi menyatakan bahawa raja pertama Funan bernama Hun T’ien atau Sanskritnya Kaundinya,
namun terdapat beberapa nama yang diberikan kepada raja ini dalam beberapa
catatan Cina yang lain; dalam Chin Su menamakannya Houen-houei; dalam Nan Ch’i
Shu namanya Houen-t’ien; dalam Liang Shu dia dipanggil Houen-t’ien; dalam T’ung
Tien dia dinamakan Houen-houei. Catatan-catatan itu juga memberi nama yang
berlainan bagi tempat asal Kaundinya. Dikatakan bahawa beliau telah datang dari
India atau mungkin juga dari Tanah Melayu atau dari pulau-pulau di selatan.
Lagenda tempatan menjelaskan
bahawa Kaundinya kemudian telah mengahwini pemerintah tempatan, seorang wanita
yang dikenali sebagai Liu-Yeh (Daun
Teratai). Pada masa itu, penduduk Funan dikatakan masih bertelanjang bogel.
Dengan kedatangan Kaundinya barulah pendudukanya mula berpakaian. Namun, yang
berpakaian selepas itu hanyalah orang perempuan. Orang lelakinya masih berbogel
sehinggalah K’ang Tai, salah seorang wakil Cina yang melawat negara itu pada
abad ke-3 Masihi antara tahun 245-250 Masihi berjaya memujuk pemerintahnya
supaya memerintah orang lelakinya memakai kain.
Lagenda yang dicatatkan oleh
orang Cina agak berbeza daripada lagenda yang dicatatkan pada sebuah inskripsi (prasasti)
yang ditemui di Campa. Inskripsi itu mencatatkan bahawa seorang Brahmin bernama Kaundinya telah melemparkan lembing beliau ke satu
arah untuk menentukan letak Ibu Kota negeri yang akan dibinanya. Selepas itu
beliau telah mengahwini seorang puteri tempatan di mana lembingnya itu
terpacak. Puteri itu dikenali sebagai Soma
anak kepada Raja Naga. Daripada keturunan merekalah Funan dan jajahan
takluknya diperintah.
Terdapat sarjana sejarah
mengatakan crita daripada lagenda itu
mungkin tidak pernah berlaku kerana elemen asas daripada lagenda itu juga
terdapat dalam cerita rakyat di tempat-tempat lain di India dan Asia Tenggara.
Lagenda ini merupakan satu kesatuan budaya tempatan dengan budaya India.
Kaundinya dianggap mewakili elemen budaya dan agama India manakala puteri
melambangkan kepercayaan dan cara hidup dan kesuburan tempatan. Perkahwinan itu
bukan sahaja satu usaha untuk menerangkan tentang penerobosan budaya India ke
Asia Tenggara tetapi juga asal usul raja-raja Asia Tenggara.
Sebelum kedatangan pengaruh India
ke Funan, kedudukan wanita dalam masyarakat itu agak tinggi, malah mereka
menerima pemerintahan seorang wanita. Perkara ini ditunjukkan dalam lagenda
tentang bagaimana Liu-ye (Raja
Perempuan Funan) memimpin satu angkatan pelaut-pelaut Melayu menyerang
kapal-kapal pedagang yang melintasi kawasan mereka. Di samping itu
pelaut-pelaut Cina yang belayar di kawasan ini juga berasa hairan kerana disini
wanita yang memilih lelaki.
Setelah penubuhannya, kerajaan
Funan berkembang dengan pesat di bawah pemerintahan Kaundinya. Ia berkembang
daripada sebuah pangkalan lanun kepada sebuah negeri perdagangan laut antara
bangsa yang terkemuka di Asia Tenggara. Kedudukan pelabuhan utamanya Oc-Eo yang
bertentangan dengan Segenting Kra telah menjadikannya pelabuhan persinggahan
utama bagi kapal yang belayar dari
pelabuhan-pelabuhan di sekitar Segenting Kra
ke China. Perlu diingat sekitar abad pertama hingga abad ke-4 Masihi,
laluan perdagangan laut India-China adalah melalui Teluk Benggala kemudian melalui jalan darat menyeberangi
Segenting Kra ke Teluk Siam. Setelah itu, barang-barang ini akan diangkut oleh
kapal-kapal Funan atau China ke pelabuhan-pelabuhan di tenggara China. Di sini
kita dapat lihat pelabuhan Oc-Eo merupakan tempat pertemuan utama bagi
pedagang-pedagang di mana barang-barang dagangan saudagar-saudagar asing itu
dapat ditukarkan dengan aman.
Pemerintah-pemerintah Funan juga telah memainkan peranan penting memajukan
perdagangan ini. Mereka telah memberi jaminan keselamatan kepada
pedagang-pedagang yang singgah di pelabuhan-pelabuhan Funan.
Funan bukan sahaja sebuah negara
yang menumpukan aspek maritim dalam ekonominya. Funan juga telah mencapai
kemajuan dalam bidang pertanian dan ini ada dicatatkan oleh K’ang T’ai dengan
melaporkan bahawa orang Funan menyemai
sekali dan menuai tiga kali. Funan ketika itu dikatakan telah mempunyai
sistem parit dan tali air yang sofistikated, di mana mereka dapat mengawal
kelebihan air dan juga mengalirkan garam ke tanah-tanah pertanian. Sistem pengairan
yang baik ini telah membolehkan Funan dapat mengeluarkan lebihan tanaman yang
kemudiannya akan menampung golongan pedagang tempatan dan luar negeri yang kian
bertambah dengan berkembangnya perdagangan antarabangsa pada masa itu.
Semasa zaman kegemilangan Funan,
pemerintah-pemerintahnya memperoleh kekayaan melalui dua sumber iaitu daripada
pelabuhan dan hasil bumi dari kegiatan pertanian. Kebanjiran pedagang di
pelabuhan-pelabuhan Funan membolehkan pemerintahnya mengutip cukai dari kapal yang
singgah dan menggunakan kemudahan yang terdapat di pelabuhan itu. Petani-petani
Funan yang tekun juga telah menyumbangkan perkembangan ekonomi Funan pada waktu
itu. Terbukti, Funan adalah negara yang makmur.
Kemakmuran Funan bukan sahaja
dari hubungan perdagangan antara India dan China sahaja malah terdapat hubungan
Funan dengan Empayar Rom. Perkara ini dibuktikan dari ekskavasi di tapak Oc-Eo
dan penyelidik telah menemui barang-barang buatan Rom abad ke-2 Masihi hingga
abad ke-4 Masihi yang terdiri daripada serpihan-serpihan kaca, syiling emas
zaman Marcus Aurelius (161-180 Masihi)
dan pingat emas Zaman Antonius Pius
(152 Masihi). Selain itu Funan juga telah menghasilkan produk mereka sendiri
yang dijadikan bahan eksport. Diantara barang yang diketahui wujud pada masa
itu ialah manik-manik kaca dan lencana berukir yang diperbuat dari timah.
Marcus Aurelius |
Antonius Pius |
Orang Funan juga dikatakan telah
pandai mengukir dan kepandaian ini adalah adaptasi dari kepandaian seni ukir
dan seni bina agama-agama India. Jumpaan awal hasil seni ukir ini ialah dua
buah patung Budha berdiri tegak yang diperbuat dari kayu. Kepandaian mengukir
ini semakin maju sehinggalah abad ke-6 Masihi orang disini telah mampu mengukir
patung-patung Wisnu dan Budha yang sungguh cantik dan halus ukirannya yang
dibuat daripada batu. Keindahan ukiran orang Funan ini telah menarik perhatian
bukan sahaja penduduk tempatan tetapi juga istana Cina. Dikatakan pada tahun
503 Masihi, pemerintah Funan telah mengirimkan sebuah patung Budha yang
diperbuat daripada batu karang dan sebuah Stupa yang diperbuat daripada gading
kepada Maharaja Cina. Arkitek-arkitek Funan juga telah mampu membina
biara-biara dan candi yang diperbuat daripada batu dan bata di kawasan di mana
tiada bukti batu untuk memudahkan memperoleh bahan itu.
Orang Funan juga adalah pembina
kapal dan perahu yang handal. Mengikut catatan T’ai p’ing yu lan, perahu-perahu orang Funan ini pangjang-panjang
dan boleh membawa sehingga 100 orang. Haluan dan buritannya berbentuk seperti
kepala dan ekor ikan, dan setiap perahu itu dihiasi dengan perhiasan yang
diperbuat daripada besi. Di samping itu, orang Funan juga mampu membina kapal-kapal
besar bagi menyeberang lautan. Kapal-kapal itu dikatakan boleh mengangkut
600-700 orang penumpang dan anak kapal serta 1000 tan kargo.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete