Pertembungan 2 Budaya |
Hubungan Asia Tenggara dengan
India telah lama terjalin dan ada yang mendakwa telah bermula semenjak 1000 SM.
Perhubungan ini dilakukan oleh para pedagang dan pelaut yang keluar mencari
barangan istimewa serta juga menjual barangan buatan negeri mereka. Pada
peringkat awal, pengkaji sejarah mengetengahkan bahawa perhubungan itu
dilakukan terlebih dahulu oleh orang India. Orang Asia Tenggara ini dianggap
sebagai penerima yang pasif sahaja. Bagaimanapun, kajian terkini menemukan
bukti bahawa pelaut-pelaut Melayu dari kawasan Asia Tenggara terlebih dahulu
menggunakan kapal layar daripada pelaut-pelaut India. Dikatakan bahawa orang
Melayu merupakan ahli-ahli pelayaran yang sangat handal dan mereka dikatakan
telah pun sampai ke pelabuhan-pelabuhan di India dan Sri Lanka sejak Zaman
Neolitik lagi.
Proses pengembangan pengaruh India bukanlah berkembang
disebelah pihak sahaja iaitu dijalankan oleh orang India sahaja tapi juga
dijalankan oleh orang Asia Tenggara. Mereka telah sampai di India dan
menyaksikan tentang perkembangan tamadun yang lebih tinggi dan telah membawa
pula serta menyebarkan beberapa ciri
tamadun India ke Asia Tenggara.
Ciri utama yang ditiru adalah dalam bidang-bidang:
·
Kepercayaan
Khususnya agama
Budha dan Hinduisme (Brahman)
·
Bahasa
Banyak perkataan
Sanskrit yang telah dipinjam oleh bahasa-bahasa tempatan seperti bahasa Melayu,
Thai dan Khmer
- Huruf India
Tulisan pertama
yang digunakan oleh orang Asia Tenggara adalah tulisan Pallawa yang berasal dari India Selatan. Di Jawa, tulisan ini
kemudiaanya telah diubahsuai menjadi tulisan kawi.
·
Kesenian
Corak-coran
kesenian India tidak ditiru oleh penduduk tempatan yang memang kaya dengan
keseniannya sendiri, akan tetapi motif kesenian India terutama tentang ketuhanan
adalah berasal dari India.
·
Pentadbiran
Banyak teori dan
pemerintahan dan pentadbiran kerajaan serta gelaran raja dan pegawai ditiru
dari India
·
Kesusasteraan
Banyak epik utama
India yang telah diterjemahkan atau disadur ke dalam bahasa tempatan Asia
Tenggara terutama epik Ramayana,
Mahabharata dan Jataka.
Sungguhpun penduduk Asia Tenggara waktu menerima
unsur-unsur baru yang lebih bertamadun tinggi, mereka tidaklah menolak terus
kebudayaan mereka yang asal dan ini di ertikan sebagai local genius.
Local Genius atau
kepandaian menyusun suai unsur baru kedalam kebudayaan sendiri adalah kemahiran
orang-orang Melayu waktu itu. Menyoroti perkembangan pengaruh India di Asia Tenggara, penduduk di rantau ini
telah menapis kebudayaan dari India dan menyusun suai dengan kebudayaan asal
serta kehendak masyarakat pada waktu itu. Teori yang menyatakan bahawa penduduk
di Asia Tenggara ini berlaku pertembungan kebudayaan dan kebudayaan India telah
diterima sepenuhnya ditolak sama sekali kerana penduduk di rantau ini hanya
mengambil aspek yang sesuai dan relevan pada ketika itu. Pengaruh India ini
mula meresap ke dalam budaya tempatan Asia Tenggara sekitar abad ke-2 Masihi walaupun
perhubungan perdagangan antara rantau ini telah bermula semenjak Zaman Pra
Sejarah lagi.
1926, sebuah persatuan yang dikenali sebagai Greater India Society telah ditubuhkan. Persatuan ini menghimpunkan
para intelek India. Mereka mengkaji hubungan diantara Benua Kecil India dengan
kawasan Asia Tenggara. Sarjana-sarjana India ini mengandaikan bahawa kawasan
Asia Tenggara ini adalah sebahagian daripada India atau jajahan takluk India
pada satu masa yang lampau. Mereka juga mengandaikan bahawa ketika orang India
sampai di rantau ini penduduk disini tidak bertamadun atau mempunyai tamadun
yang rendah sehingga sanggup menerima apa sahaja budaya yang di bawa oleh orang
India itu. Justeru itu, pada andaian mereka semua hasil budaya yang agung yang
ditemui di sini adalah hasil ciptaan orang India termasuklah candi, biara,
patung-patung dan sebagainya. Sarjana-sarjan India seperti R.C Majumdar, Mookerji, dan P.C
Bagchi sering menggambarkan bahawa kawasan Asia Tenggara ini merupakan
kawasan berkelana bagi anak-anak raja India untuk mencari kegemilangan dan
kemasyhuran atau “fame” dan kekayaan.
Merekalah yang dikatakan telah menubuhkan negeri-negeri awal di sini. Andaian-andaian
mereka inilah telah menimbulkan Hipotesis
Kastria, yang merupakan salah satu hipotesis tentang proses Pengindiaan
di rantau ini.
Terdapat 3 hipotesis utama dalam proses pengindiaan
di rantau ini iaitu Hipotesis Visya,
Hipotesis Kastria dan Hipotesis
Brahmin. Hipotesis ini akan dibincangkan dalam posting berikutnya dengan
tajuk:
BUDAYA
INDIA DI ALAM MELAYU DALAM KACA MATA SARJANA SEJARAH
No comments:
Post a Comment