Kerajaan Kedah Tua ini dipercayai
telah wujud sejak abad ke-2 Masihi dan ianya dikenali dengan pelbagai nama.
Dalam bahasa Sanskrit ia dikenali
sebagai Kataha, dalam bahasa Tamil, ianya dikenali sebagai Kadaram dan dalam bahasa Cina ia dirujuk sebagai Cheih-ch’a serta dalam bahasa Arab ia dikenali sebagai Kallah.
Sejak dari penubuhannya, Kedah
telah dikuasai oleh Kerajaan Funan sehinggalah ke separuh abad ke-6 Masihi
apabila ia memperoleh kemerdekaanya. Namun, sekitar abad ke-9 Masihi, Kedah
dikuasai pula oleh Kerajaan Sriwijaya.
Orang-orang Tamil ada menyebut
mengenai Kedah dalam puisi mereka, Pattinappalai
pada abad ke-2 atau 3 Masihi. Dikatakan dari pelabuhan itulah yang
disebutnya Kalagam yang sama dengan Kadaram dan dari sinilah di bawa barang
tertentu ke Kota Puhar (Kaverippattinam).
Selain dari itu Kedah juga disebut dalam karya sastera Sanskrit dan Prakrit
sebagai Kataha Dvipa dan kotanya
pula Katahanagara.
Kedah telah menjadi sebuah
pelabuhan yang penting semenjak abad ke-3 Masihi dan dikenali oleh orang China
telah awal-awal lagi serta menjadi pelabuhan tempat pendeta-pendeta Budha Cina
yang dalam perjalanan ke India. Pendeta-pendeta ini akan mendarat di Langkasuka dan berjalan kaki merentasi Segenting Kra menuju ke Kedah dari mana
mereka akan belayar ke India. Berdasarkan kepada rekod yang ditulis oleh Ma Tuan-lin, Kedah pernah menghantar
utusan ke China pada tahun 638 Masihi.
Pada peringkat awal kewujudan
kerajaan Kedah Tua ini, ianya dipengaruhi oleh Budha Therawada (Hinayana). Beberapa buah patung Budha gaya Amarawati dan Gupta telah ditemui dinegeri ini. Namun pada antara abad ke-6 dan
ke-7 Masihi ianya dipengaruhi oleh agama Hindu
(Sivaisme). Pengaruh India yang diterimanya ini adalah berasal dari Pallawa, selatan India. Pengaruh
Pallawa ini sungguh kuat di Kedah hingga semua Inskripsi awal yang dijumpai di
Kedah tertulis dalam tulisan Pallawa.
Kolonel James Low melaporkan pada abad ke-19 Masihi sekitar 1840-an
bahawa beliau pernah menemui peninggalan-peninggalan koloni India dan
candi-candinya serta patung-patung telah pecah-pecah di sepanjang kaki Gunung
Jerai di Kedah. Low juga telah menemui tujuh bahagian inskripsi dalam bahasa
Sanskrit yang berasal dari abad ke-4 Masihi yang ditemuinya di Cherok Tok Kun di Seberang Prai. Beliau
juga telah memperoleh dua inskripsi Budha dalam bahasa Sanskrit dari Bukit Meriam dan sebuah batu bersurat
di Guar Kepah. Pada batu bersurat
itu tertulis doa-doa dalam bahasa Sanskrit tulisan Pallawa untuk keselamatan
pelayaran yang akan dilakukan oleh seorang nakhoda bernama Budhagupta yang tinggal di Raktamrittika
(Tanah Merah).
Daripada peninggalan dan runtuhan
yang ditemui di Kedah, hanya sebuah sahaja yang dijumpai di utara Gunung Jerai
yang merupakan bahagian bawah Stupa abad ke-4 Masihi. Puing ini merupakan
peninggalan kebudayaan India yang tertua pernah ditemui di Kedah. Pada
peringkat awal, raja-raja Pallawa beragama Budha menyebabkan Kedah juga
dipengaruhi oleh agama itu. Agama Budha telah bertapak dengan kukuhnya di Kedah
sekitar abad ke-5 Masihi. Justeru itu, ditemui artifak-artifak kesan agama
Budha Therawada (Hinayana) berupa stupa dan inskripsi di Kedah dan Sebarang
Prai yang lebih awal daripada abad ke-7 Masihi. Antara tempat yang ditemui
inskripsi dan stupa itu adalah di Cherok Tok Kun (Bukit Mertajam), Seberang
Prai, Bukit Meriam, Bukit Choras di tebing Sungai Sala dan di tebing Sungai
Bujang. Di samping itu terdapat juga inskripsi-inskripsi Budha Mahayana seperti
yang dijumpai di Kampung Pangkalan Bujangdan di Kampung Sungai Mas.
Akan tetapi pada akhir abad ke-6
Masihi dan abad ke-7 Masihi telah berlaku pembaharuan dalam agama rasmi
Kerajaan Pallawa. Raja-rajanya mula menerima agama Hindu (Sivaisme). Oleh
kerana itu, Kedah juga mengamalkan agama Hindu. Berikutan itu, pendeta-pendeta
Budha dari China mula berkurangan singgah di Kedah.
Mengikut laporan I-Tsing, Kedah
telah dikuasai oleh Sriwijaya sekitar abad ke-7 Masihi namun agama Hindu masih
menjadi anutan penduduk di Kedah. Orang Hindu di Kedah boleh bekerjasama dengan
erat dengan orang-orang Budha dari Sriwijaya. Di Lembah Bujang telah ditemui
bukti-bukti tentang penyembahan Siva dan Ganesa. Namun, terdapat juga
candi-candi di bina bagi penyembahan Hindu atau Budha tantrik seperti yang
terdapat di Bukit Batu Pahat.
Kedah menjadi sebuah pusat
perdagangan yang maju sekitar abad ke-9 Masihi. Pada masa ini pusat
pemerintahannya terletak di bahagian tengah Lembah Bujang. Ia merupakan
pelabuhan utama kerajaan Sriwijaya masa itu. Akan tetapi pada awal abad ke 10
Masihi, nampaknya ibu kota kerajaan ini telah dipindahkan ke Kuala Sungai
Merbok. Kemungkinan besar kuala itu lebih sesuai dijadikan pelabuhan.
Seawal abad ke-9 juga, Kedah telah mempunyai hubungan dengan Dunia
Arab (Islam). Buktinya ianya telah jumpaan syiling setengah dirham Zaman Khalifah al-Mutawalul (847 – 861
Masihi) bertarikh 848 Masihi telah dijumpai di Lembah Bujang. Di samping itu,
perdagangan dengan China juga agak pesat zaman ini. Serpihan-serpihak tembikar
dan kaca Zaman Tang telah ditemui di
lembah itu.
Permusuhan antara Kerajaan Cola di Selatan India dengan Sriwijaya
menyebabkan pihak Cola telah menyerang dan merosakkan Palembang dan Kedah sekitar
1025 Masihi. Selepas pengunduran tentera
Cola, Kedah telah bangkit semula sebagai sebuah pelabuhan yang penting hingga
mampu memberontak melawan Sriwijaya pada 1068 Masihi. Kerajaan Sriwijaya dengan
bantuan Cola telah berjaya mematahkan pemberontakan itu. Di katakan Raja Wirarajendra Cola telah membantu
Raja Sriwijaya dalam menundukan pemberontakan orang Kedah itu.
Pada abad ke 11 Masihi, Kedah
menjadi semakin penting dengan pertambahan pedagang Arab (Islam) di Asia
Tenggara. Orang memanggilnya Kallah. Mengikut
pandangan Sarjana sejarah, H.G.Q Wales, pada orang Arab ada dua Kallah. Sebelum
abad ke-11 Masihi, pelabuhan yang dipanggil Kallah oleh orang Arab itu sebagai Takuapa yang terletak di Pantai Barat
wilayah Tambralingga di utara Kataha
(Kedah). Akan tetapi pada abad ke-11,
pelabuhan Kallah yang disebut oleh pedagang-pedagang Arab itu adalah Kedah
(Pengkalan Bujang).
Semasa perhubungan antara Kedah
dan Dunia Arab semakin rancak, Kallah merupakan pelabuhan etrepot yang besar.
Sejak abad ke 11 Masihi perdagangan dengan pihak China juga menjadi lebih
pesat. Pelabuhan Bujang ketika itu menjadi pelabuhan antarabangsa yang penting
bagi hasil dagangan timur-barat. Di samping peninggalan objek-objek dari Timur
Tengah seperti lampu kaca Arab, botol-botol Arab dan tembikar Parsi, telah
dijumpai juga di kawasan ini serpihan-serpihan tembikar China Zaman Sung dan
Yuan.
Pada abad ke-13 Masihi, agama
Budha Hinayana (Therawada) telah muncul kembali di sekitar Semenanjung hasi
kegiatan seorang pemerintah Tambralingga
yang dikenali sebagai Candrabhanu. Walaupun
demikian tidak ada bukti yang menunjukkan perkembangan Budha Hinayana berasal
dari Sri Lanka itu telah mempengaruhi Kedah. Candrabhanu nampaknya hanya
menumpukan perhatian ke kawasan utara Kedah. Kedah pada abad ke-13 Masihi itu
kelihatannya masih dikuasai oleh Sriwijaya.
assalamualaikum, maaf menganggu Tuan Awang Adil. Boleh saya tahu nama buku rujukan yang Tuan Awang Adil gunakan untuk menulis tentang Kedah Tua ini?
ReplyDelete