Pendahuluan
Pengaruh India menjadi istilah
terpenting disini bagi merungkai kekeliruan masyarakat umum Asia Tenggara
tentang skeptikal mereka tentang kewujudan agama Budha dengan agama Hindu di
rantau ini. Sebenarnya kedua-dua agama ini berasal dari India. Justeru itu,
kajian ilmiah mengenai perkara ini merujuk kepada istilah pegindiaan.
Dalam blog ini, telah dimuatkan 3 hipotesis utama bagaimana pengaruh
kebudayaan India ini boleh berasimilasi dalam kehidupan masyarakat Nusantara
suatu ketika dahulu, malah di beberapa tempat di Asia Tenggara ini seperti di
Bali, masih berpegang teguh dengan kepercayaan Hindu, dan mereka lebih tebal
dari Hindu di India itu.
Melalui hipotesis Visya, kita
telah dijelaskan bahawa pengaruh India dengan kebudayaan Hindu telah berkembang
di sini namun ianya tidak terlalu ketara. Ianya berkembang melalui aktiviti perdagangan dan juga mencari sumber Emas akibat sekatan bekalan oleh
Maharaja Rom, iaitu Vespasian (69-79 Masihi). Ketika itu, orang-orang India
menggelarkan rantau ini sebagai Suwarnabhumi
(bumi emas) dan Suwarnadvipa (semenanjung
emas). Bumi emas itu merujuk kepada kepulauan Sumatera dan Semenanjung Emas
merujuk kepada Semenanjung Tanah Melayu.
Aktiviti ini dijalankan oleh orang-orang India dari kasta Visya
(pedagang).
Melalui hipotesis Kastria pula,
pengaruh india itu berkembang melalui peperangan dan juga penaklukan oleh
kerabat-kerabat raja India yang kalah perang di India. Mereka ini dikatakan
belayar keluar dari India dan akhirnya merampas takhta kerajaan di Nusantara
melalui peperangan. Selain itu, hipotesis ini juga menyatakan bahawa orang-orang
di Nusantara ini masih primitif dan menerima apa saja kebudayaan yang lebih
maju dari penduduk asal disini. Ianya turut menjelaskan bahawa, ramai
putera-putera raja yang tidak memperoleh takhta telah bertindak keluar dari
India untuk membina kerajaan sendiri. Ketika ini agama yang disebarkan adalah
agama Budha.
Hipotesis Brahmin pula telah
muncul selepas perang Dunia kedua apabila sarjana sejarah mengutarakan bahawa
proses Pengindiaan ketika Zaman Gupta telah mewujudkan satu upacara yang
dikenali sebagai wratyastoma bagi
memulihkan kasta seseorang itu setelah melanggar patang larang. Sebenarnya
Brahmin ini adalah kasta paling tinggi dalam susun lapis masyarakat India
dengan kaum Brahmin ini dianggap sebagai Tuhan. Namun mereka masih datang ke
Asia Tenggara untuk menjadi penasihat (purohita) kepada golongan pemerintah dan
sekembalinya ke India mereka menjalankan upacara ini bagi mengangkat semula
kasta mereka.
Tiga hipotesis ini sebenarnya merangkumi tiga fasa masa yang berbeza
namun ianya cukup untuk jelaskan bahawa di Nusantara ini pengaruh India kuat
bertapak hinggalah datangnya Islam ke rantau ini. Hal ini akan disambung dalam
entri berikutnya.
Terima kasih, kerana mengikuti
blog Admin Pasir Mas (APM).
kemah boh.
ReplyDelete