Friday, June 7, 2013

Peradaban Melayu Zaman PraSejarah

MELAYU : DARI MANA KITA SEBENARNYA?
Peradaban Melayu Zaman PraSejarah
(Baca dahulu artikel ini)

Ukiran-ukiran yang terdapat di dalam sebuah gua di TambunPerakyang dianggarkan dilukis pada tahun 3000 SM.

PRASEJARAH satu subjek yang jarang diambil perhatian dalam kajian sejarah Purba. Ramai di antara kita sering menyebut mesolitik, paleolitik dan juga neolitik tetapi mereka tidak memaklumkan bahawa ini adalah aspek “prasejarah”.

Apakah yang dimaksudkan dengan zaman Prasejarah? Perkataan “pra” itu membawa maksud “sebelum” jadi prasejarah bermaksud “sebelum sejarah”. Sejarah itu sebenarnya mempunyai dua maksud;

  1. Yang Umum, sejarah itu adalah masa lalu itu sendiri 
  2. Yang Khusus, sejarah merupakan catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang telah berlaku pada satu masa yang lalu.


Kita tinggalkan maksud umum ini kerana ianya tidak menjelaskan sebarang tinggalan sejarah. Tumpuan kita adalah pada maksud khusus iaitu sejarah merupakan catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang telah berlaku pada masa lalu. Suatu masa dahulu satu-satunya alat terpenting untuk merekod dan mencatat adalah tulisan. Justeru itu, tulisan merupakan alat terpenting yang digunakan oleh sejarahwan bagi menentukan perzamanan itu; iaitu Zaman Prasejarah dengan Zaman Sejarah. Hal ini menjelaskan bahawa sebelum terciptanya tulisan, zaman itu dianggap Prasejarah. Setelah wujudnya tulisan untuk merekod sesuatu peristiwa itu, maka zaman itu dianggap Zaman Sejarah.

Zaman Prasejarah dapat dibahagikan kepada 3 zaman:
        I.            Zaman Ais (Pleistocene)
      II.            Zaman Batu
    III.            Zaman Logam

Zaman Sejarah juga dapat dibahagikan kepada 3 zaman:
        I.            Zaman Kuno
      II.            Zaman Pertengahan (Medieval)
    III.            Zaman Moden

Dalam menyelidik tentang prasejarah di Nusantara, kita tidak akan menumpukan kepada zaman ais kerana pada masa itu sebahagian dunia ini diselaputi oleh ais menyebabkan paras laut menjadi rendah. Disamping itu tidak ada kesan atau bukti yang menunjukkan wujudnya manusia pada zaman itu di kawasan ini.  

Menjelang 25.000 – 30.000 tahun yang lampau iaitu ketika diakhir Zaman Ais, Nusantara atau lebih tepat Asia Tenggara ini bercantum antara satu sama lain kecuali beberapa buah pulau yang dipisahkan oleh jurang-jurang yang dalam ini disebabkan paras laut yang rendah dengan sebahagian besar air laut membeku di utara dan selatan bumi. Pada masa inilah berlakunya penghijrahan dari satu kawasan ke satu kawasan. Dipercayai bahawa pada masa ini juga baru wujud manusia di sekitar Asia Tenggara.

Dalam menelusuri Prasejarah Nusantara kita harus bermula pada Zaman Batu iaitu pada peringkat kedua dalam zaman prasejarah. Zaman Batu ini dapat dibahagikan kepada tiga zaman iaitu:
        I.            Zaman Batu Awal (Paleolitiki) – 300.000 – 8.000 SM
      II.            Zaman Batu Pertengahan (Mesolitik) – 8.000 – 2700 SM.
    III.            Zaman Batu Muda (Neolitik) – 2700 – 900 SM.

Persoalan utama di sini ialah dari mana mereka ini sebenarnya?

Sejarahwan yang berpegang teguh kepada Teori Darwanisme percaya bahawa penduduk di kawasan ini pada masa itu berasal atau sedia wujud di sini. Mereka mengandaikan manusia mawas (Petikentropos erektus) yang fosilnya banyak ditemui di Jawa itu sebagai penduduk asal kawasan ini. Manusia mawas yang mereka gelarkan sebagai Javaman itu dipercayai sebagai salah satu leluhur manusia moden. Mereka percaya bahawa evolusi dari Javaman ini kepada Homo soloensis (Orang solo) dan kemudian berubah kepada Homo australicus dan barulah menjelma kepada manusia sebenar iaitu Homosapiens. Sekitara 50.000 tahun yang lampau, homosapiens ini telah berpecah membentuk 3 ras tempatan iaitu Paleo-Mongoloids, Veddoids, dan Pigmi.

Pada pengkaji  yang yakin dengan ciptaan Allah s.w.t, teori Darwanisme sebagai leluhur manusia ditolak sama sekali, malah tidak ada bukti yang kukuh dapat dikemukakan tentang pertalian antara manusia mawas dengan manusia sebenar. Apa yang ada hanyalah spekulasi, justeru mereka lebih kuat berpegang kepada teori migrasi penduduk.

Manusia diciptakan oleh Allah s.w.t. daripada tanah iaitu Adam a.s. Dia diciptakan lengkap seperti manusia pada hari ini. Manusia sebenar tidak melalui proses evolusi untuk menjadi manusia seperti manusia hari ini. Justeru itu, manusia dipercayai berpindah dari kawasan asal kelahirannya, iaitu di Timur Tengah ke kawasan-kawasan lain di dunia ini. Oleh kerana asal kejadian, perbezaan iklim dan suasana, rupa bentuk manusia ini mula berbeza dan meraka juga mencipta bahasa-bahasa yang berlainan serta perangai yang berlainan.

Namun kewujudan manusia mawas yang dikatakan itu tidak dapat diabaikan begitu sahaja kerana wujud bukti yang menunjukkan mereka ini mempunyai budaya yang mirip kepada budaya manusia.  Mereka dipercayai hidup dengan cara berburu dan memungut makanan. Mereka juga dipercayai telah menggunakan pakaian yang diperbuat daripada kulit binatang. Manusia mawas ini dikatakan menggunakan alat-alat tukang yang diperbuat daripada batu yang kasar dan tajam di sebelahnya sahaja.

Di Malaysia, peninggalan Zaman Paleolitik (Batu Awal) telah ditemui di Kota Tampan, Perak, Gua Niah, Sarawak dan Tingkayu, Sabah. Bekas-bekas tinggalan di Kota Tampan itu dianggarkan berusia antara 30.000 hingga 40.000 tahun. Namun, penemuan baru di Perak oleh Zurina Majid pada tahun 1987 disahkan berusia lebih tua, iaitu di antara 50.000 – 100.000, tapak itu ditemui di Bukit Jawa, Lenggong, Perak. Ia juga disahkan sebagai tapak paleolitik yang terbesar dan tertua di dunia.

Selepas zaman batu awal itu, manusia mawas ini tidak lagi kelihatan di kawasan ini malah telah pupus seluruhnya dari dunia tanpa meninggalkan baka. Kepupusan ini berlaku sekitar 40.000 tahun yang lalu. Kepupusan mereka dipercayai akibat wabak penyakit dan ketidakmampuan mereka mengatasi kuasa alam. Apabila masuk Zaman Batu Pertengahan (Mesolitik), baru jelas muncul manusia sebenar di Asia Tenggara. Kemunculan manusia sebenar ini mengikut golongan Muslim adalah hasil daripada migrasi penduduk dari Timur Tengah atau dari Barat.




sIkuti sambungan artikel ini dengan tajuk seperti berikut:
MELAYU : DARI MANA KITA SEBENARNYA?
Teori Penghijrahan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...