MELAYU : DARI MANA KITA SEBENARNYA?
Peradaban Melayu Zaman PraSejarah
(Baca dahulu artikel ini)
Ukiran-ukiran yang terdapat di dalam sebuah gua di Tambun, Perakyang dianggarkan dilukis pada tahun 3000 SM. |
PRASEJARAH satu subjek yang jarang diambil perhatian dalam kajian sejarah Purba. Ramai di antara kita sering menyebut mesolitik, paleolitik dan juga neolitik tetapi mereka tidak memaklumkan bahawa ini adalah aspek “prasejarah”.
Apakah yang dimaksudkan dengan zaman Prasejarah?
Perkataan “pra” itu membawa maksud “sebelum” jadi prasejarah bermaksud “sebelum
sejarah”. Sejarah itu sebenarnya mempunyai dua maksud;
- Yang Umum, sejarah itu adalah masa lalu itu sendiri
- Yang Khusus, sejarah merupakan catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang telah berlaku pada satu masa yang lalu.
Kita tinggalkan maksud umum ini kerana ianya tidak
menjelaskan sebarang tinggalan sejarah. Tumpuan kita adalah pada maksud khusus
iaitu sejarah merupakan catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang
telah berlaku pada masa lalu. Suatu masa dahulu satu-satunya alat terpenting
untuk merekod dan mencatat adalah tulisan.
Justeru itu, tulisan merupakan alat terpenting yang digunakan oleh
sejarahwan bagi menentukan perzamanan itu; iaitu Zaman Prasejarah dengan Zaman
Sejarah. Hal ini menjelaskan bahawa sebelum terciptanya tulisan, zaman itu
dianggap Prasejarah. Setelah wujudnya tulisan untuk merekod sesuatu peristiwa
itu, maka zaman itu dianggap Zaman Sejarah.
Zaman Prasejarah dapat dibahagikan kepada 3 zaman:
I.
Zaman Ais (Pleistocene)
II.
Zaman Batu
III.
Zaman Logam
Zaman Sejarah juga dapat dibahagikan kepada 3
zaman:
I.
Zaman Kuno
II.
Zaman Pertengahan (Medieval)
III.
Zaman Moden
Dalam menyelidik tentang prasejarah di Nusantara,
kita tidak akan menumpukan kepada zaman ais kerana pada masa itu sebahagian
dunia ini diselaputi oleh ais menyebabkan paras laut menjadi rendah. Disamping
itu tidak ada kesan atau bukti yang menunjukkan wujudnya manusia pada zaman itu
di kawasan ini.
Menjelang 25.000 – 30.000 tahun yang lampau iaitu
ketika diakhir Zaman Ais, Nusantara atau lebih tepat Asia Tenggara ini
bercantum antara satu sama lain kecuali beberapa buah pulau yang dipisahkan
oleh jurang-jurang yang dalam ini disebabkan paras laut yang rendah dengan
sebahagian besar air laut membeku di utara dan selatan bumi. Pada masa inilah
berlakunya penghijrahan dari satu kawasan ke satu kawasan. Dipercayai bahawa
pada masa ini juga baru wujud manusia di sekitar Asia Tenggara.
Dalam menelusuri Prasejarah Nusantara kita harus
bermula pada Zaman Batu iaitu pada peringkat kedua dalam zaman prasejarah.
Zaman Batu ini dapat dibahagikan kepada tiga zaman iaitu:
I.
Zaman Batu Awal (Paleolitiki) – 300.000 – 8.000 SM
II.
Zaman Batu Pertengahan (Mesolitik) – 8.000 – 2700 SM.
III.
Zaman Batu Muda (Neolitik) – 2700 – 900 SM.
Persoalan
utama di sini ialah dari mana mereka ini sebenarnya?
Sejarahwan yang berpegang teguh kepada Teori Darwanisme percaya bahawa penduduk di
kawasan ini pada masa itu berasal atau sedia wujud di sini. Mereka mengandaikan
manusia mawas (Petikentropos erektus)
yang fosilnya banyak ditemui di Jawa itu sebagai penduduk asal kawasan ini. Manusia
mawas yang mereka gelarkan sebagai Javaman
itu dipercayai sebagai salah satu leluhur manusia moden. Mereka percaya
bahawa evolusi dari Javaman ini kepada Homo
soloensis (Orang solo) dan
kemudian berubah kepada Homo australicus dan barulah menjelma kepada manusia
sebenar iaitu Homosapiens. Sekitara
50.000 tahun yang lampau, homosapiens ini telah berpecah membentuk 3 ras
tempatan iaitu Paleo-Mongoloids,
Veddoids, dan Pigmi.
Pada pengkaji
yang yakin dengan ciptaan Allah s.w.t, teori Darwanisme sebagai leluhur
manusia ditolak sama sekali, malah tidak ada bukti yang kukuh dapat dikemukakan
tentang pertalian antara manusia mawas dengan manusia sebenar. Apa yang ada
hanyalah spekulasi, justeru mereka lebih kuat berpegang kepada teori migrasi
penduduk.
Manusia diciptakan oleh Allah s.w.t. daripada tanah iaitu Adam a.s. Dia diciptakan
lengkap seperti manusia pada hari ini. Manusia sebenar tidak melalui proses
evolusi untuk menjadi manusia seperti manusia hari ini. Justeru itu, manusia
dipercayai berpindah dari kawasan asal kelahirannya, iaitu di Timur Tengah ke
kawasan-kawasan lain di dunia ini. Oleh kerana asal kejadian, perbezaan iklim
dan suasana, rupa bentuk manusia ini mula berbeza dan meraka juga mencipta
bahasa-bahasa yang berlainan serta perangai yang berlainan.
Namun kewujudan manusia mawas yang dikatakan itu
tidak dapat diabaikan begitu sahaja kerana wujud bukti yang menunjukkan mereka
ini mempunyai budaya yang mirip kepada budaya manusia. Mereka dipercayai hidup dengan cara berburu
dan memungut makanan. Mereka juga dipercayai telah menggunakan pakaian yang
diperbuat daripada kulit binatang. Manusia mawas ini dikatakan menggunakan
alat-alat tukang yang diperbuat daripada batu yang kasar dan tajam di
sebelahnya sahaja.
Di Malaysia, peninggalan Zaman Paleolitik (Batu
Awal) telah ditemui di Kota Tampan, Perak, Gua Niah, Sarawak dan Tingkayu,
Sabah. Bekas-bekas tinggalan di Kota Tampan itu dianggarkan berusia antara
30.000 hingga 40.000 tahun. Namun, penemuan baru di Perak oleh Zurina Majid
pada tahun 1987 disahkan berusia lebih tua, iaitu di antara 50.000 – 100.000,
tapak itu ditemui di Bukit Jawa, Lenggong, Perak. Ia juga disahkan sebagai
tapak paleolitik yang terbesar dan tertua di dunia.
Selepas zaman batu awal itu, manusia mawas ini
tidak lagi kelihatan di kawasan ini malah telah pupus seluruhnya dari dunia
tanpa meninggalkan baka. Kepupusan ini berlaku sekitar 40.000 tahun yang lalu.
Kepupusan mereka dipercayai akibat wabak penyakit dan ketidakmampuan mereka
mengatasi kuasa alam. Apabila masuk Zaman Batu Pertengahan (Mesolitik), baru jelas muncul manusia
sebenar di Asia Tenggara. Kemunculan manusia sebenar ini mengikut golongan
Muslim adalah hasil daripada migrasi penduduk dari Timur Tengah atau dari
Barat.
sIkuti sambungan artikel ini dengan tajuk
seperti berikut:
MELAYU
: DARI MANA KITA SEBENARNYA?
Teori Penghijrahan
No comments:
Post a Comment