Terdapat 3 hipotesis utama
tentang proses perkembangan pengaruh India dia Asia Tenggara ini, iaitu
hipotesis Visya, Kastria dan Brahmin. Hipotesis Visya buat pertama kali
dikemukakan oleh N.J. Krom dan disokong oleh G.Coedes dan beberapa sarjana
lain. Krom menyatakan bahawa orang India yang mula-mula datang ke Asia Tenggara
sebagai pedagang dan ada antara mereka telah berkahwin dengan wanita tempatan
dan menetap disini. Demi kepentingan anak-anak mereka, pendeta-pendeta Brahmin
telah dijemput dari India untuk mengajar anak-anak mereka. Pendeta-pendeta ini
kemudiannya dikatakan telah berjaya mempengaruhi pemimpin tempatan dan menyusun
Pentadbiran mengikut sistem raja-raja India. Mereka juga dikatakan telah
memperkenalkan undang-undang, adat istiadat DiRaja, kesusateraan dan
kepercayaan India dalam kalangan masyarakat Asia Tenggara.
Hipotesis Visya
Hipotesis ini dikemukakan oleh
Krom dan ianya telah dikembangkan lagi oleh Coedes yang mengatakan bahawa orang
India datang secara beramai-beramai ke rantau ini untuk mencari Emas. Namun
Coedes mempersoalkan tentang kedatangan orang Brahmin yang dikatakan oleh Krom.
Coedes telah mengemukakan
pendapatnya tentang perkembangan kebudayaan India di Asia Tenggara ini berlaku
dari kesan perdagangan. Para pedagang India yang terdiri daripada kasta Visya
merupakan pembawa budaya India ini dan dalam masa perhubungan mereka dengan
penduduk tempatan telah menyebarkan budaya mereka itu.
Coedes menjelaskan bahawa EMAS
menjadi faktor utama kedatangan beramai-ramai pedagang India ke rantau ini.
Pada dua abad sebelum memasuki tahun Masihi, India telah hilang sumber emas
dari Siberia kerana berlaku kekacauan di Asia Tengah yang telah menyekat jalan
perdagangan emas itu. Hal ini telah membuatkan India terpaksa mengimport
bekalan emas dari ROM pada abad pertama Masihi. Namun aktiviti ini telah
mengancam kestabilan ekonomi Rom hingga menyebabkan Maharaja Vespasian (69-79
Masihi) terpaksa mengharamkan pengeksportan syiling emas itu. Perkara ini telah
menyebabkan India sekali terpaksa mencari sumber lain untuk bekalan emas dan
tumpuan mereka kali ini mereka mengalihkan perhatian mereka ke Suwarnabhumi
(Bumi Emas) dan Suwarnadwipa (Pulau/Semenanjung) yang terdapat di Asia
Tenggara.
Begitulah kenyataan tentang
hipotesis Visya. Ianya telah membuka jalan buat para pengkaji dalam merintis
jalan mencari asal usul dan ianya juga telah menimbulkan beberapa persoalan,
antaranya ialah:
1) Bagaimanakah para pendeta yang terdiri
daripada golongan Visya itu dapat menyebarkan agama Hindu dan Bahasa Sanskrit
yang kompleks dan hanya difahami oleh golongan kasta atasan iaitu Brahmin.
2) Bagaimanakah mungkin golongan Brahmin ini
yang menganggap menyeberangi lautan atau "air hitam" dan berhubung
dengan orang gasar asing sebagai satu
pencemaran.
Untuk soalan pertama, Krom telah
menjelaskan bahawa para Brahmin itu telah dijemput oleh golongan Visya untuk
menjadi guru kepada anak-anak mereka. Namun ini tidak menyelesaikan persoalan
ini malah telah merumitkannya lagi. Kasta Brahmin ini merupakan kasta tertinggi
dalam masyarakat Hindu dan mereka dilarang bercampur gaul dengan kasta-kasta rendah
tetapi juga di luar kasta.
Soalan kedua ini juga telah
dikemukakan Coedes dengan alasan untuk mewajarkan bahawa golongan Visyalah yang
telah membawa budaya India ke Asia Tenggara dengan menyatakan bahawa bukan
golongan Brahmin tetapi pendeta-pendeta Budha yang menyuburkan Budaya India
ini.
Coedes mengatakan dengan
tertubuhnya agama Budha sekitar abad ke 6 SM, ramai orang India yang telah
memeluk agama ini dan dengan berbuat demikian membolehkan mereka menghapuskan
halangan-halangan kasta dan kepercayaan tidak boleh bergaul dengan orang asing.
Mengikut pandangan Coedes pendeta-pendeta Budha ialah golongan cendiakiawan
yang mengikuti golongan Visya belayar ke Asia Tenggara dengan tujuan untuk
menyebarkan agama Budha. Mereka ini jugalah yang menyebarkan budaya India dan
bahasa Sanskrit yang kompleks itu kepada penduduk tempatan. Pada peringkat
awal, ramai penduduk Asia Tenggara yang menyembah salah satu daripada dewa
agama itu yang dikenali sebagai Budha Dipankara (Penenteram Gelombang) yang
dianggap sebagai dewa pelindung pelaut-pelaut. Berhala-berhala dewa ini banyak
ditemui di sekitar Semenanjung.
Dipankara sebenarnya salah
seorang pendeta Budha yang pernah belayar ke Suwarnadwipa (Semenanjung Emas)
untuk menuntut ilmu dari seorang pendeta Budha yang terkenal pada masa itu
bernama Chandrakirti. Nama sebenarnya ialah Dipankara Sri Jnana atau Atisa.
Beliau telah menuntut di Suwarnadwipa selama 12 tahun dan menjadi seorang
pendeta yang terkenal. Beliau telah dijemput oleh pemerintah Tibet dan dijadikan
ketua agama Budha Tibet dengan gelaran Supreme Lord (Tuhan yang agung). Di
kalangan pelaut-pelaut beliau diingati sebagai seorang pendeta yang dapat
mententeramkan laut yang bergelora dan akhirnya beliau disembah sebagai Dewa
Penaung Pelaut.
Teori Visya yang dikemukakan Krom
dan Coedes ini menggambarkan bahawa penyebaran Budaya India berlaku dalam
keadaan aman dan beransur-ansur melalui perdagangan dengan golongan elit
tempatan. Oleh kerana itu, didapati unsur-unsur Budaya India kebanyakkan
terdapat di istana-istana pemerintah.
Bersambung : Hipotesis Kastria
suvarnabumi = semenanjung emas
ReplyDeletesuvarnadwipa = pulau emas