Monday, June 17, 2013

Iktibar untuk Orang-Orang Muda


Artikel ini sewajarnya menjadi iktibar buat semua GenY (young generation) kerana kebanyakkan kita tidak ambil berat mengenai pentingnya Sejarah dalam kehidupan. Namun, kami yakin bahawa anda bukanlah tergolong dalam golongan yang buta sejarah.

Kerana blog ini memang khusus dalam kajian sejarah Bangsa Melayu yang menghuni rantau Nusantara. Para sarjana sejarah menggelarkan rantau ini sebagai Malay Archipelago yang bermaksud Kepulauan Melayu dan ianya merangkumi Kepulauan Indonesia, Semenanjung, Kalimantan dan Filipina.

Sebenarnya, apabila kita berbicara tentang Bangsa Melayu, ianya bukan sahaja merujuk kepada Bangsa Melayu yang menjadi penduduk teras di Malaysia, tetapi ianya merangkumi semua penduduk di Malay Archipelago itu. 

Kerana sejarah telah membuktikan bahawa Nusantara ini sering berada di bawah satu negara sama ada di bawah kekuasaan Champa, Sriwijaya, Majapahit ataupun Melaka dan penduduknya tetap di bawah satu bumbung dan sering berhubungan tanpa halangan walaupun bertukar kerajaan.

Disinilah pentingnya kita mengetahui sejarah silam ini, dan kami akan menghuraikan satu-satu persatu kerajaan Melayu Nusantara yang hilang ditelan zaman. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...