Maharaja Rom : Vespasian |
Pedagang India mula
berlumba-lumba keluar mencari Pulau / Semenanjung / Bumi Emas ini apabila
bekalan emas dari empayar Rom terhenti ekoran Maharaja Vespasian (69-79 Masihi) telah mengharamkan pengeksportan
wang-wang syiling emas Rom yang merupakan punca emas bagi India setelah bekalan
emas dari kawasan Siberia tersekat akibat kekacauan yang berlaku di Asia
Tenggara.
Penciptaan kapal-kapal layar dan
teknik pelayaran yang lebih baik juga telah menggalakkan ahli pelayaran dan
pedagang keluar mencari pulau-pulau emas itu. Sesetengah kapal itu dikatakan
boleh membawa muatan seberat 600 – 700 tan kargo. Sejarahwan India menyatakan
bahawa penduduk pesisir pantai India sudah pun mempunyai kemahiran belayar di
laut lepas sejak beberapa abad selepas Masihi.
Perkembangan dalam agama Budha
juga telah membawa kepada perhubungan perdagangan di antara India dengan Asia
Tenggara. Mazhab pecahan yang dikenali sebagai Budha Mahayana telah membuka peluang kepada pengikut-pengikutnya
menceburkan diri ke dalam dunia yang dinamik dan berkembang kerana ianya tidak
menekankan aspek peningkatan diri untuk mencapai nirwana. Pada masa ini, pelaut-pelaut India lebih ramai menyembah
dewa yang dikenali sebagai Budha Dipamkara, yang dianggap sebagai “dewa
penenteram gelombang”. Disamping itu pedagang-pedagang India yang beragama
Budha ini tidak terikat dengan hukum manu
seperti pedagang Hindu yang mengharamkan pelayaran menyeberang laut.
Seawal abad ketiga masihi telah
wujud sebuah pusat agama Budha di pinggir Delta Sungai Merah di Vietnam. Ia mempunyai
tidak kurang dari 20 buah candi dan lebih dari 500 orang sami yang tinggal
disitu. Di samping itu, Sriwijaya di pantai timur Sumatera juga telah menjadi
pusat agama Budha Mahayana yang penting sekitar abad keenam masihi.
Kepentingan perdagangan Cina juga
telah memabawa kepada kemajuan perdangangan kelautan melalui Asia Tenggara. Kekacauan
di bahagian Asia Tengah telah menyebabkan oihak Cina terpaksa iaitu dari
Dinasti Han 190-225 Masihi terpaksa mencari jalan dagangan melalui jalan laut
di selatan bagi menghubungkan China dengan dunia Barat. Disamping itu galakan
yang diberi oleh Dinasti Wu 220-264 Masihi di Selatan China untuk mengimport
barang-barang dari barat seperti kain kapas India, barang-barang kemas,
getah-getah pokok, mutiara, batu permata, barang-barang kaca dan sebagainya
telah meningkatkan perdagangan melalui jalan laut ini, dan jalan ini pastilah
melalui Kepulauan Nusantara.
Dalam usaha memperoleh
barang-barang dagangan dari luar inilah, pelaut-pelaut Cina kemudiannya telah
menemui jalan baru yang merentasi Laut China Selatan di sebelah timurnya. Jalan
baru ini membawa kapal-kapal Cina ke Borneo, Jawa dan Sumatera Selatan. Dengan
penemuan jalan baru ini telah menembungkan pedagang-pedagang Cina dengan
pedagang-pedagang India yang memang telah lama berdagang di pelabuhan-pelabuhan
Nusantara terutama di sekitar Selat Sunda. Pertembungan ini telah meningkatkan
perdagangan yang sedia telah terjalin.
Kemunculan pedagang-pedagang dari
China di pelabuhan-pelabuhan kepulauan ini telah menggembirkan pedagang
tempatan kerana ianya telah memecahkan monopoli Funan dan pada ketika itu
banyak pelabuhan-pelabuhan ini berlumba-lumba mengaku tunduk kepada kerajaan
Cina. Di antara negeri-negeri ini ialah sebuah negeri di selatan Sumatera yang
dikenali oleh orang Cina sebagai Ko-ying
dan sebuah lagi ialah di barat Jawa yang orang Cina kenali sebagai Ho-lo-tan.
Kemunculan negeri-negeri yang kaya dan kuat di
sekitar selatan Sumatera telah berjaya mengekang aktiviti lanun di Selat Melaka
dengan menggunakan khidmat pelaut-pelaut Melayu yang arif tentang perairan
rantau ini dan jasa mereka telah dibayar cara pemberian hadiah (kekayaan) dan
pangkat (kuasa). Setelah kegiatan lanun di selat Melaka dibenteras, pedagang
dari India tidak lagi perlu merentasai Segenting Kra, keadaan ini telah
mewujudkan beberapa negeri baru disekitar pantai timur Sumatera di pesisir
Selat Melaka. Hal ini telah membolehkan sebuah negeri baru yang dikenali oleh
orang Cina sebagai Kan-to-li muncul
dan mengambil alih peranan ko-ying dan
Ho-lo-tan sebagai penguasa kelautan sekitar
Asia Tenggara kerana kedudukan negeri ini lebih strategik.
Perdagangan secara terus dengan
China telah menggalakkan lebih banyak negeri Kuala Sungai di Jawa dan Sumatera
menghantar hasil-hasil mereka terus ke China. Kapal-kapal dari kawasan ini
telah belayar terus ke China membawa barang-barang seperti rempah ratus dan
membawa balik barang-barang China seperti seperti sutera, tembikar dan
alat-alat besi. Hingga abad ke 11 Masihi, perdagangan kawasan Nusantara dan
China dikawal oleh kapal-kapal orang Melayu. Kapal Melayu juga mengendalikan
perdagangan antara Sri Lanka dan kepulauan Asia Tenggara kerana sehingga abad
ke-6 masihi kapal-kapal Parsi tidak pernah melampaui pulau itu ke Timur.
No comments:
Post a Comment