Friday, June 14, 2013

PERDAGANGAN ANTARA BANGSA ZAMAN GANGSA NUSANTARA : “jalan” perkembangan Pengaruh INDIA

PERDAGANGAN AWAL ORANG-ORANG MELAYU (KUN-LUN)

Kehebatan Melayu : Bukti Orang Melayu dalam bidang Pelayaran

Sejarahwan menyatakan bahawa perdangangan Nusantara dengan India, China dan Eropah telah bermula semenjak Zaman Neolitik lagi.

Namun yang jelas, sejak abad pertama Masihi terlah wujud jalan laut yang biasa digunakan di atara pantai timur India dan Sri Lanka kepelabuhan-pelabuhan di Asia Tenggara. Justeru itu, wujudlah jalan ke pasaran China yang kaya. Pelabuhan persinggahan mereka yang utama adalah disekitar bahagian utara Pantai Barat Semenanjung, kemudian menyeberangi  Segenting Kra ke Teluk Siam. Selepas itu dengan menaiki kapal lain belayar ke Pelabuhan Oc-Eo di Funan. Sebenarnya Penggunaan jalan merentasi Segenting Kra yang terawal diketahui ialah pada sekitar tahun 141-87SM apabila Maharaja Han Wu Ti mengirim utusan ke India untuk mendapatkan mutiara, kaca dan batu-batu permata yang ganjil.

Hal ini menunjukkan pada masa ini pelaut-pelaut Melayu merupakan golongan penghubung yang menghubungkan pedagang-pedagang dari India/barat dengan pedagang-pedagang dari timur/China. Jalan Perdagangan ini semakin penting pada abad ke-2 Masihi apabila jalan darat yang menghubungkan barat dan timur melalui Asia Tengah terganggu akibat kekacauan yang sering berlaku di kawasan itu. Catatan-Catatan China ada menyatakan tentang kehadiran kapal-kapal Melayu (Kun-lun po) di pelabuhan-pelabuhan tenggara China pada abad pertama dan kedua Masihi. Kapal-kapal Melayu (Kun-Lun-Po) ini dikatakan besar-besar belaka, antaranya ada yang sampai 50 meter panjang dan timbul di permukaan air setinggi empat atau lima meter. Ia sanggup membawa 6000-7000 orang dan muatan seberat 250-1000 tan.

Dalam satu laporan yang dicatatkan oleh seorang pendeta Budha pada abad ke-8 masihi menyatakan:

“Po ini merupakan kapal lautan. Enam atau tujuh kaki daripada bahagiannya di dalam air. Kapal-kapal ini laju dan mampu membawa 1000 orang, selain daripada kargo. Ia juga dikenali sebagai Kun-lun-po. Kebanyakkan  mereka yang menjadi kelasi dan ahli-ahli teknikal terdiri daripada orang Kun-lun.
Denga gentian kulit pokok kelapa, mereka membuat pintal( ikatan) yang mengikat bahagian-bahagian kapal itu. ...Paku dan pengapit tidak digunakan kerana takut pemanasan besi akan menyebabkan kebakaran. (kapal-kapal itu) dibina dengan cara menyusun (beberapa) tebal papan dinding, kerana papan itu nipis dan mereka takut ia pecah. Panjang papan-papan itu melebihi enam puluh meter... Layar dikembangkan untuk menggunakan angin, dan kapal-kapal itu tidak boleh digerakkan dengan tenga manusia semata-mata.”

Orang-orang Barat juga mengenali akan Kun-Lun-Po ini melalui catatan Yunani dalam Periplus of the Erythrean dengan menyatakan tentang Kolandio Phonta yang merupakan kepelatan bahasa Yunani dalam menyebut Kun-Lun-Po.

Pada abad pertama hingga kelima Masihi, jelas kelihatan Funan menguasai perdagangan di rantua ini. Dari Funan, barangan diangkut dengan kapal ke pelabuhan-pelabuhan di selatan China. Pada masa ini Selat Melaka jarang digunakan oleh pedagang dan pelaut kerana bukan sahaja dianggap jauh dan menyulitkan tetapi juga berbahaya kerana kegiatan lanun. O.W. Wolters menyatakan, sehingga pertengahan abad ke-3 Masihi, kapal-kapal dari China terpaksa belayar menyusur pantai Indo-China dan timur Semenanjung Tanah Melayu jika henda ke pelabuhan-pelabuhan di barat Nusantara.

Negara-negara pinggir kawasan pedalaman yang didiami menjadi entrepot perdagangan, membekalkan kelengkapan yang sesuai kepada pelaut dan pedagang, membekalkan makanan, air dan tempat menginap serta gudang simpanan barang dan pasar. Dengan itu membolehkan pertukaran barang-barang timur dan barat dapat dijalankan.

Akan tetapi tidak lama kemudian, pedagang-pedagang rantau Asia Tenggara mula memasarkan barangan mereka sendiri seperti rempah-ratus, wangi-wangian (minyak nilam), kapur barus dan hasil-hasil hutan sebagai barang gantian untuk komoditi asing. Rempah ratus dan hasil-hasil tempatan yang diperkenalkan itu mula mendapat perhatian dan kemudiannya menjadi barangan yang diminati. Hasil-hasil dari kepulauan ini mula mengalir keluar ke pasar-pasar antarabangsa dalam abad-abad keempat dan kelima. Perdagangan antarabangsa ini telah membantu membina negara-negara di rantau ini.

Kajian arkeologi di kawasan pantai timur Semenanjung India telah berhasil menemui satu tapak yang dikenali sebagai Arikamedu. Tapak ini membuktikan kewujudan perhubungan dagang yang meluas di antara timur dan barat pada sekitar abad pertama masihi. Di kawasan ini diketahui bahawa eksportnya adalah ke Barat termasuklah lada hitam, mutiara, batu permata, tembikar, kulit penyu, gading dan sutera. Barangan ini dijual pada harga yang lebih tinggi di Rom. Pada abad pertama masihi, harga sepaun lada hitam di Rom adalah 15 denarii. Semua ini merupakan hasil-hasil dari Asia Tenggara dan China. Import dari Barat merupakan logam-logam seperti plumbum, tembaga dan timah. Selain daripada itu diimport juga kaca, pasu-pasu tembikar, lampu, arak dan wang syiling.

Clandius Ptolemaeus (Ptolemy)

Pengembara Mesir bernama Clandius Ptolemaeus (Ptolemy) pada sekitar 100 – 170 Masihi, telah merekod satu daftar yang lengkap tentang pelabuhan-pelabuhan dan pusat perdagangan di Timur dan Barat pada abad ke-2 masihi. Ptolemy juga telah menjelaskan sedikit sebanyak tentang pantai Coromendal (timur India) yang tidak pernah disebut oleh penulis-penulis terdahulu.

Catatan Ptolemy ini telah memperkenalkan Asia Tenggara khususnya Semenanjung Tanah Melayu kepada dunia Barat. Ptolemy memanggil semenanjung ini sebagai Golden Khersonese yang bermaksud Semenanjung Emas. Di samping itu kawasan ini memang telah terkenal di India sejak abad pertama masihi atau mungkin lebih awal lagi. Dalam kesusasteraan India seperti Ramayana dan Jataka, kawasan ini dipanggil Suwarnadwipa (Semenanjung Emas) atau Suwarnabhumi (Bumi Emas).

Golden Khersonese mengikut catatan Ptolemy

Bersambung dengan tajuk : PERKEMBANGAN PERDAGANGAN DI ASIA TENGGARA : EMAS


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...