Lakaran Perjalanan I-Tsing dari Canton ke Tan mo lo ti |
Sudah tersurat, catatan tentang Nusantara
ini banyak dijumpai dalam rekod orang-orang Tionghua.
Di Nusantara ini juga mempunyai rekod pada batu bersurat atau ianya lebih digemari dengan memangil prasasti. Dalam kajian ilmiah, prasasti
ini penting sebagai sumber rujukan untuk pengesahan dari rekod-rekod pengembara
Tionghua itu.
I-Tcing @ I-Tsing adalah seorang
pendeta Budha dari China yang banyak mencatat dengan lengkap tentang Nusantara
ini melalui bukunya yang berjudul Nan-hai-chi-kuei-nai-fa-ch’uan (Record) dan Ta-T’ang-si-yu-ku-fa-kao-seng-chu’uan
(Memoire). Dua buku ini telah
menjadi bahan rujukan utama buat para pengkaji sejarah kuno nusantara.
I-Tsing ini sering berulang alik
antara Kwan-Tung dan Tan-mo-lo-ti melalui pelbagai negara
seperti yang tercatat dalam record dan memoire. Negara-negara penting dalam
kedua-dua buku ini adalah :
1)
Lo-jeng-kuo
2)
Ka-cha
3)
Mo-lo-yeu
4)
Shih-li-fo-shih
5)
Mo-ho-sin
6)
Ho-ling
7)
Po-li
8)
Tan-Tan
9)
Pan-Pan
10)
Fo-Shih-pu-lo
11)
A-Shan
12)
Lang-ya-hsiu
13)
To-ho-lo-po-ti
Sebelum ini, telah dihuraikan
sedikit mengenai Tan-Tan, dan kali ini Pan-Pan akan disentuh mengikut pandangan
I-Tsing dan juga beberapa sarjana moden untuk kita melihat apa itu Pan-Pan.
Kepulauan Nusantara ini telah
mencatat sejarah sebelum masihi lagi dan kerajaan ketika itu menggunakan jalan
laut untuk menjalankan aktiviti perdagangan dan juga hubungan diplomatik
mahupun ketika melakukan pencerobohan. Begitu juga dengan I-Tsing yang
menggunakan kapal dari Canton ke India untuk mendalami ajaran Budha. Beliau menjelaskan
bahawa jalan pelayaran dalam proses ulang alik ini boleh dilalui dengan dua
cara iaitu mengharungi terus Laut China Selatan atau menyusur pantai.
Negara-negara dalam rekod I-Tsing boleh ditemui sekiranya menaiki kapal dan
belayar menyusur pantai di Lautan Selatan dan ianya akan melalui Teluk Siam dan
Pantai Timur Semenanjung Malaya (Malaysia), berikut adalah rekod-rekod tentang
Pan-Pan:
- I-Tsing menyebut Pan-Pan dalam rangkaian negeri-negeri di Lautan Selatan yang memeluk agama Budha, sesudah Tan-Tan.
- Di tempat lain, I-Tsing menyatakan bahawa Tan-yuen berangkat dari Chio-chih (Tongkin), tetapi meninggal di Pan-Pan, di sebelah utara Ho-ling.
- Chiu Tang Shu menghuraikan bahawa Pan-Pan terletak di sebelah barat daya Lin-i (Campa), di sudut laut. Di sebelah utara terpisah oleh laut sempit dengan Lin-i. Dari Chio-chou letaknya sejauh 40 hari pelayaran. Negeri ini bersempadan dengan Langya-hsiu.
- Negara Tou-ho-lo (Dvaravati) di sebelah selatan bersempadan dengan Pan-Pan, di sebelah utara dengan Kia-lo-sheh-fu, di sebelah timur dengan Chen-la, dan disebelah barat dengan laut besar. Dari Canton letaknya sejauh lima bulan perjalanan.
- Hsian Tang Shu menyatakan bahawa di sebelah selatan Pan-Pan terletak Ko-lo atau Ko-lo-fu-shao-lo.
- Tung Tien mengatakan bahawa Ko-lo atau Ko-lo-fu-shao-lo, menurut huraian Dinasti Han, terletak di tenggara Pan-Pan.
Prof. G. Coedes berpendapat
bahawa Pan-Pan terletak di Semenanjung di Pantai Teluk Siam, namun lokasinya
tidak dinyatakan dengan tegas. Dr. Quaritch Wales mengira bahawa Wieng Sra
adalah pusat pertama bagi Pan-Pan sama dengan Pran-puri (Pranpun), kerana
menurut rekod Shui Shu, Tu-ho-lo di sebelah selatan Pan-Pan dan ianya harus
ditafsirkan “di tenggara”. Demikianlah pendapat para sarjana sejarah tentang
Pan-Pan. Nyata sekali di sini bahawa
Pan-Pan itu merujuk kepada Patani sekarang ini, dan jika Patani dikaitkan kita
tidak boleh lari lagi dari sejarah awal BANGSA MELAYU. Hubungan Tan-Tan,
Pan-Pan dan Mo-lo-yu itu sendiri adalah akrab dan ianya terjalin sebelum
wujudnya Empayar Sriwijaya.
Kedudukan Pan-Pan berdasarkan lakaran dari Wikipedia |
No comments:
Post a Comment